Posted on: 28. september 2022 Posted by: admin Comments: 0

Uddannelseskurset for en arbejdsmiljøkoordinator for arbejdsmiljø er designet til at give koordinatorer den nødvendige viden om relevante regler, arbejdsgange, beslutningsprocesser, kommunikationskanaler og forretningsprocesser i byggeprocessen.

Kurset vil dække emner som lovgivning om arbejdsmiljø, risikostyring, undersøgelse af hændelser, sikkerhedsrevisioner og inspektioner samt beredskab og indsats i nødsituationer.

Når kurset er afsluttet, vil en arbejdsmiljøkoordinator have de nødvendige færdigheder og værktøjer til at skabe et sikkert og sundt arbejdsmiljø i samarbejde med andre aktører. De vil også være udstyret med de nyeste værktøjer og tjeklister, som de kan bruge i deres daglige arbejde.

Hos Arbejdsmiljøgruppen kan du finde alt den information omkring det at være arbejdsmiljøkoordinator, og hvorfor det er vigtigt for din arbejdsplads at have styr på sikkerheden.

Hvor er det mest relevant med en arbejdsmiljøkoordinator?

Uddannelsen til arbejdsmiljøkoordinator er beregnet til medarbejdere, der arbejder i byggebranchen og er ansvarlige for at koordinere sikkerheds- og sundhedsarbejdet på byggepladserne på vegne af kunden.

Under koordinatoruddannelsen lærer deltagerne om de forskellige aspekter af sundhed og sikkerhed på arbejdspladsen i byggeriet, herunder risikovurdering, identifikation af farer og kontrolforanstaltninger. De vil også blive undervist i, hvordan man udvikler og gennemfører et effektivt sikkerhedsledelsessystem på en byggeplads. Desuden vil deltagerne få mulighed for at lære om den seneste udvikling inden for lovgivningen om sundhed og sikkerhed på arbejdspladsen.

Derefter er det selvfølgelig meningen, at den uddannede arbejdsmiljøkoordinator skal tage al den læring med hjem til arbejdspladsen og sørge for, at budskabet når ud til alle kroge. Det kan nogle gange være svært at trænge igennem til hærdede håndværkere, som har prøvet lidt af hvert på egen krop igennem tiden, men en arbejdsmiljøkoordinator får også de nødvendige redskaber til at kunne agere med troværdighed overfor alle.

Hvor bruges en arbejdsmiljøkoordinator?

En arbejdsmiljøkoordinator udpeges af bygherren, når to eller flere arbejdsgivere beskæftiger ti eller flere arbejdstagere på en byggeplads. Koordinatorens rolle er at lede sikkerhedsarbejdet på hvert byggeprojekt, både i projekterings- og byggefasen.

Som en del af uddannelsen skal der udføres en praktisk opgave på virksomheden. Dette giver koordinatoren mulighed for at opnå de færdigheder og den viden, der er nødvendig for at kunne lede sikkerheden effektivt på en byggeplads.

En arbejdsmiljøkoordinator indtager en særdeles vigtig position på en byggeplads. Det er ham eller hende som skal sørge for, at alting er i orden, og at alle folk på pladsen kan føle sig sikre. Det er også ham der kan være den store forskel, hvis der skulle ske en ulykke.

Hvis en arbejdsgiver ikke overholder loven om sundhed og sikkerhed på arbejdspladsen, kan han blive pålagt sanktioner. Disse kan omfatte bøder, fængselsstraf eller begge dele. Som arbejdsmiljøkoordinator er det dit ansvar at sikre, at din arbejdsplads overholder al relevant lovgivning. Dette omfatter bl.a. at sikre, at medarbejderne har adgang til sikre og sunde arbejdsforhold, at give instruktion i, hvordan man arbejder sikkert og sundt, og at kontrollere arbejdsforholdene regelmæssigt. Hvis du ikke gør det, kan du udsætte dine medarbejdere for en risiko – og selv risikere sanktioner.