Posted on: 28. september 2022 Posted by: admin Comments: 0

Der er mange grunde til, at man kan have problemer med at få den rette mængde søvn. Det kan være stress og bekymringer omkring ting, der skal ordnes, som gør, at man ligger og vender sig i sengen i flere timer. Det kan også være en arbejdsplads, der kræver meget af én, eller et privatliv med børn og familie, der giver én mindre tid til at sove. Men det er meget vigtigt for kroppen at få nok søvn. Søvn har en positiv effekt på ens humør, energiniveau og sundhed. Søvnmangel kan have negative konsekvenser for ens helbred. 

Hvis man ikke får nok søvn, får hoved og krop ikke lov til at få ro, og uden nok søvn kan man ikke løse de opgaver, man skal i løbet af dagen, fordi man ikke er ordentligt udhvilet. Det er altså meget vigtigt at have en god nattesøvn, da det kan påvirke din dagligdag og dit velbefindende. Her er nogle tips til, hvordan du kan få den bedste nattesøvn og undgå søvnmangel.

Find ro med en kugledyne

Hvis du har tendens til at sove uroligt, at ligge og vende og dreje dig om natten og vågne i tid og utide, er en kugledyne måske noget for dig. En kugledyne er en dyne med mere tyngde end en almindelig dyne, hvilket giver et let pres på kroppen, så man ligger stille og roligt. 

En kugledyne er fyldt med små plastikkugler, der stimulerer kroppens sanser og giver behagelige tryk på kroppen forskellige steder. Se et stort udvalg her af kugledyner, der findes i mange forskellige størrelser, tyngder og prisklasser. 

Det konstante tryk fra kugledynen gør, at den hele natten smyger sig om din krop, så du føler dig tryg og ikke længere skal ligge uroligt hele natten. I stedet får du en god nats søvn og kommer – måske – din søvnmangel til livs. 

 

Er der nogle mad- eller drikkevarer, som er gode at undgå før sengetid?

Det er generelt ikke en god idé at spise for meget før sengetid, da det kan give dig problemer med at sove. Dette gælder især for fedtholdige madvarer, som kan give dig halsbrand og oppustethed. 

Derudover bør du også undgå at drikke for mange koffeinholdige drikke, som eksempelvis cola og kaffe, da koffein virker opkvikkende og kan holde dig vågen om natten. Det samme gælder for mad og drikke med meget sukker. Sukker er også opkvikkende og vil i stedet for at gøre dig træt blot give dig mere energi. 

Alkohol bør også undgås før sengetid. Selvom det kan virke som om alkohol har en beroligende effekt på kroppen, så vil det faktisk have den modsatte effekt. Alkohol forstyrrer nemlig din søvnrytme, så du ikke kommer ind i den dybe søvn, og derfor er det bedst at undgå alkohol, inden man skal sove.

Kan motion have en positiv indflydelse på ens søvnmønster?

Der er flere undersøgelser, der viser, at motion kan have en positiv indflydelse på ens søvnmønster. Hvis du motionerer i løbet af din dag, bruger du en masse energi, og du bliver altså lettere træt om aftenen. Trætte muskler slapper også bedre af, og du vil lettere kunne falde i søvn. 

Det er dog en dårlig idé at dyrke motion lige inden sengetid, da det udskiller hormoner, der holder dig aktiv og vågen. Derudover så hæver motion også kropstemperaturen, men når man skal sove, er det bedst med en lavere kropstemperatur. Lad derfor være med at motionere op til 3 timer inden, at du skal sove. 

Du bør i stedet geare ned lige inden sengetid og for eksempel hygge dig med en god, koffeinfri te. Det kan også være en god idé at lufte ud i dit soveværelse, så det bliver dejligt køligt, så du hjælper din krop med at sænke kropstemperaturen, og du hurtigere kan falde i søvn.