Når det kommer til at promovere og drive trafik til et e-commerce-websted, er der til meget effektive strategier, man kan bruge. Disse er SEO (søgemaskineoptimering) og digital markedsføring. I denne artikel vil vi kigge nærmere på, hvordan de to strategier kan bruges i kombination for at øge trafikken på et e-commerce-websted.
SEO handler om at optimere dit websted for søgemaskiner som Google. Dette betyder, at du gør dit websted så søgemaskinevenligt som muligt, så det har større chance for at blive vist øverst i søgeresultaterne. For at gøre dit websted mere søgemaskinevenligt, skal du fokusere på ting som indhold, links og titler. Du kan læse mere om SEO herunder eller på følgende website https://ehandelsmagasinet.dk/vil-du-tilpasse-din-virksomhed-til-den-digitale-verden-saadan-goer-du/.
Digital markedsføring handler om at bruge onlineplatforme til at annoncere for dit websted. Nogle af de mest populære platforme for digital markedsføring inkluderer Google Adwords, Facebook Ads og Instagram Ads. Med digital markedsføring kan du målrette din annoncering mod en specifik målgruppe, hvilket giver dig større chance for succes. Læs mere om digital markedsføring her
Hvordan fungerer det?
Når du bruger SEO og digital markedsføring sammen, skaber det en synergisk effekt, der kan være meget effektiv. Dette skyldes, at SEO fokuserer på organisk søgetrafik (trafik, der kommer fra søgemaskiner), mens digital markedsføring fokuserer på betalt søgetrafik (trafik, der betales for gennem annoncer). Ved at bruge de to strategier sammen, opnår du altså både gratis og betalt trafik til dit websted – to trafikskilder, der supplerer hinanden perfekt!
Her er et eksempel på hvordan du kan bruge SEO og digital markedsføring sammen
Supposér at du driver en webshop med t-shirts med prints af danske byer. En af dine mest populære T-shirts er den med printet af København – men hvis du vil have folk fra hele Danmark til at købe din trøje med københavnsk print, skal du lave målrettet markedsføring. Det er her, at både SEO og digital markedsføring kommer til sin ret.
Med SEO kan du Optimere dit website for relevante søgeord som “København t-shirt” eller “T-shirt med Københavns print”. Dette vil hjælpe dit website med at dukke op højere op i søgeresultaterne, når folk søger på disse termer på Google – og forhåbentlig resultere i mere salg af din københavnske t-shirt!
Derudover kan du bruge Google AdWords til at oprette en målrettet annoncekampagne specifikt for folk, der søger på termer relateret til din københavnske t-shirt. Ved at målrette dine annoncer mod personer, der allerede er interesseret i det, du sælger, er der større sandsynlighed for, at du opnår et salg!
Konklusion på marketing
Alt i alt er det en god idé at bruge både SEO og digital markedsføring sammen når man driver et e-commerce websted – især hvis man gerne vil have mere trafik og flere kunder/salg. Med den rette strategi kan disse to taktiker give dig en masse nye kunder -og husk; jo flere kunder du har, desto flere salg vil du typisk have!