Skaf dig et overblik over dine udgifter
I restaurationsbranchen kan konkurrencen være brutal og derfor er arbejdet nogle gange ligeså brutalt. Tidligt op om morgenen og forberede dagens serveringer, antal selskaber osv. Derefter går dagen i sus og dus med serveringer, tjenere frem og tilbage, kokke der råber, gæster der snakker. Det er mildest talt hårdt. Det sidste man har lyst til når man kommer hjem er at skulle sidde ved computeren og skabe sig et overblik over de kommende dage. Og især hvis man bøvler med det. Spørg alle iværksættere og de vil fortælle dig at det er sådan de bruger 90% af deres liv. Der er bare ufatteligt meget beaukrati. Bliv derfor bedste venner med regneark som Excel, det er en enorm hjælp.
Bliv bedste venner med din flyttemand
Hvis du er en større virksomhed eller en restaurant i del af en større koncern så har du kapital nok til at lave større selskaber. Hvis det er tilfældet har du oplevet at skulle flytte rundt på et ton af udstyr. Tænk eksempel: du har et selskab i den anden ende af byen og det er alt inklusiv. Derfor låner du transportmidler på må og få, og bruger tilfældige fragtselskaber. Bliv derfor bedste venner med din flyttemand. De bedste af dem vil hellere end gerne arbejde sammen med dig om at finde en pakkeløsning eller en form for klippekort så du fremover kan sparre penge på at beholde samme flyttemænd.
Kend dine kunder – viden er magt
De bedste gastronomer verden over er sjovt nok også de bedste til at tale med deres gæster/kunder. Har du været så heldig at spise på nogle af verdens bedste restauranter har du også oplevet at tjenerne såvel som kokkene konstant spørger dig ind til din oplevelser både hvad gælder servicen og maden. De vil derfor konstant sørge for at opdatere deres menukort så det udfordrer og tiltrækker nye kunder.