Marketing og kommunikation er to dele af virksomhedsdrift, som ofte adskilles, men grænsen mellem de to er sløret, og de fungerer bedst, når der er et samarbejde mellem dem.
Kommunikation kommer i mange former, og alle er tæt forbundet med marketing
Kommunikation handler om den sammenfattede kommunikation, som sker både internt og eksternt i en virksomhed. Marketing kan forstås som en gren af dette, da marketing fokusere på salget og fremstillingen af produkter, samt kommunikationen med kunder.
3 typer kommunikation, som blandes med marketing
De to områder ligger altså tæt op ad hinanden, og derfor kan forskellige typer kommunikation også nemt blive set som marketing. 3 eksempler er:
1. Employer branding
Employer branding sker, når en virksomhed forsøger at brande sig som en god arbejdsplads. Dette sker oftest gennem kommunikationen på sociale medier og hjemmesiden.
Den nyeste trend er at skabe indirekte employer branding gennem det indblik som de ansatte selv fremviser på deres personlige sociale medier.
2. SEO-marketing
SEO-marketing handler om, at skrive små tekster og artikler, som booster virksomhedens placering på forskellige søgeportaler.
Dette hjælper med at skabe tiltro til virksomheden, men det gør dem også mere synlige for nye kunder. Læs mere her.
3. SoMe marketing
SoMe marketing er kommunikation og marketing, som udsendes gennem sociale medie-platforme.
Denne form for marketing fremviser mere af virksomhedens personlighed og kultur, da sociale medier tillader en mindre formel tone.
Det er samarbejdet, som skaber succes
Selvom kommunikation og marketing overlapper en del, så laver mange virksomheder den fejl, at de opdeler kommunikation og marketing i forskellige afdelinger.
Problematikken ligger i, at begge discipliner gerne skal arbejde sammen for at skabe et fuldendt indblik i virksomheden. Virksomheden kan nemlig komme til at miste en del af troværdigheden, hvis de to ikke stemmer overens.